Hatha yoga en de adem

 

Hatha yoga, ook wel de yoga van de adem en het fysieke lichaam genoemd,  is de bekendste vorm van Yoga in het westen. In het beoefenen van Hatha Yoga worden lichaamshoudingen (asana’s)  zowel dynamisch als statisch uitgevoerd. Deze houdingen zijn al eeuwen oud, maar zijn nog steeds van grote waarde. Het doen van de oefeningen werkt positief op vele vlakken:

-Lichaam en geest komen tot rust, ontspanning
-De energie doorstroming verbeterd waardoor te hoge spierspanningen en blokkades in het lichaam kunnen verminderen.
-Grenzen worden opgezocht en verruimd, zowel fysiek als mentaal
-Je beweegt makkelijker en met meer souplesse
-De natuurlijke balans in het lichaam wordt hersteld
-Meer vitaliteit, kracht en energie
-De concentratie verbetert
-je voelt je kalm en helder tegelijkertijd. 

 

De adem
Een rustige ontspannen adem heeft een groot positief effect op zowel het fysiek als mentaal functioneren. Andersom ook: een gespannen onregelmatige adem zorgt voor onrust, energietekort en spanning. Vaak moet weer 'geleerd' worden om rustig en regelmatig te ademen. Daarom wordt de adem bewust betrokken in het doen van de oefeningen en komen er ook specifieke ademoefeningen aan bod.

 

De lessen zijn praktisch van aard en gericht op toegankelijkheid in het dagelijks leven.
Zo kunt u desgewenst de oefeningen ook gemakkelijk thuis uitvoeren.